Rakennustaiteen Seura ja Docomomo kutsuvat jäsenensä ja muut modernista arkkitehtuurista kiinnostuneet keskustelemaan modernin arkkitehtuuriin suojeluun liittyvistä kysymyksistä Meri-Rastilaan Hotel Rantapuistoon tiistaina 12.5. klo 14–19. Seminaarissa tarkastellaan mahdollisuuksia säilyttää modernin kulttuuriympäristön arvoja, kun muuttuneiden vaatimusten ja mieltymysten vuoksi yksittäisiä rakennuksia ja kokonaisia alueita halutaan muokata, purkaa ja täydentää. Iltapäivän päätteeksi tutustumme Meri-Rastilaan opastetulla kävelykierroksella.

Luvassa on puheenvuoroja modernia arkkitehtuuria eri näkökulmista lähestyviltä tutkijoilta ja arkkitehdeilta sekä keskustelu, johon myös yleisö pääsee ottamaan osaa. Mahdolliset muutokset ja tarkennukset ohjelmaan päivitetään tälle sivulle.

Seminaarin ohjelma

Klo 14 Tervetuliassanat, puheenjohtaja Esa Laaksonen, Rakennustaiteen Seura & puheenjohtaja Jonas Malmberg, Docomomo Suomi Finland

Klo 14.10 Tuoreiden suojelupäätösten purkaminen, tapausesimerkkejä Turusta, tutkija Kaarin Kurri & arkkitehti Iina Paasikivi

Klo 14.35 Kuinka suojella ideaa? Rakennetun ympäristön aineettomat arvot Kivenlahden täydennysrakentamisen tavoitteissa, tekniikan kandidaatti Hugo Leppäsyrjä

Klo 15–15.30 Kahvitauko

Klo 15.30 Kuinka elefantti syödään? 1970-luvun kunnianpalautus Arkkitehtuurimuseolla, vs. tutkimus- ja tietopalvelupäällikkö Petteri Kummala, Arkkitehtuurimuseo

Klo 15.45 Purkaminen vai uusi käyttö – mitä tehdä arvokkaiden julkisten rakennusten purkuaallolle? tietokirjailija Mikko Laaksonen

Klo 16 Meri-Rastila: Mitä jää jäljelle 1990-luvun suunnitteluideologiasta ja kaupunkisuunnittelusta 2020-luvun kasvupaineissa? kulttuuriympäristöpäällikkö Sari Saresto, Helsingin kaupunginmuseo

Klo 16.15 Keskustelu, vetäjänä erikoistutkija Juhana Lahti, Museovirasto

Klo 17–19 Kävelykierros Meri-Rastilassa, oppaana amanuenssi Joona Rantasalo, Arkkitehtuurimuseo

Hotel Rantapuisto sijaitsee Vuosaaren Ramsinrannassa vajaan parin kilometrin kävelymatkan päässä Rastilan metroasemalta. Rastilan metroasemalta pääsee bussilla 560 Ramsinniementien pysäkille, jolta on noin kilometrin kävelymatka hotellille. Suoraan hotellille pääsee tasatunnein Vuosaaren metroasemalta lähibussilla 817. Viimeinen lähibussi lähtee hotellilta Vuosaareen klo 17.14. Kartta ja saapumisohjeet löytyvät hotellin verkkosivuilta, https://www.rantapuisto.fi/hotelli/sijainti/.

Ilmoittaudu seminaariin lähettämällä viesti Rakennustaiteen Seuran sihteerille osoitteeseen rakennustaiteenseura@gmail.com. Ilmoittautua voi niin kauan kuin tilaa riittää. Ilmoitamme tällä sivulla, kun ilmoittautuminen on päättynyt.

Lämpimästi tervetuloa!
Rakennustaiteen Seura ja Docomomo