Kutsu Rakennustaiteen Seura ry:n sääntömääräiseen syyskokoukseen

Tervetuloa Rakennustaiteen Seuran syyskokoukseen, joka pidetään maanantaina 30.11.2015 klo 17 Tieteiden talon (Kirkkokatu 6, 00170 Helsinki) salissa 312.

Ennen kokousta kuullaan TkT Harri Hautajärven luento Maisemat ja arkkitehtuuri Lapin matkailun rakentamisessa.

Kilpisjärven matkailumaja. Arkkitehti: Jouko Ylihannu. Kuva: Yrjö Metsälä, 1954.

Lapin matkailusta tuli osa kansallista ja isänmaallista projektia 1920-luvulta lähtien. Matkailua luotiin 1960-luvulle asti maisemilla ja korkealuokkaisella arkkitehtuurilla. Suunnitteluun palkattiin tunnettuja arkkitehteja, sisustusarkkitehteja ja muotoilijoita. Rakennukset sisustettiin yksilöllisesti. Arkkitehtuurissa ja sisustuksissa näkyi sekä kansallisia että kansainvälisiä vaikutteita. Funktionalistiset hotellit viestivät moderniutta, tunnetuimpina Pohjanhovi ja Pallastunturin hotelli. 1930–1950-luvun hirsirakenteiset matkailu- ja retkeilymajat ilmensivät kansallisromantiikkaa ja talonpoikaiskulttuuria. Kansallisromanttinen, esteettinen ja vaaliva suhtautuminen tärkeisiin maisemanähtävyyksiin korvautui 1960-luvulta lähtien toiminnallista matkailua palvelevalla rakentamisella. Useista matkakohteista kasvoi lomakaupunkeja. Lapin matkailun ja siihen liittyvän arkkitehtuurin historia on tyypillinen esimerkki maailmanlaajuisen turismin alueellisesta kehityskaaresta.

Luento pohjautuu Harri Hautajärven väitöskirjaan Autiotuvista lomakaupunkeihin. Lapin matkailun arkkitehtuurihistoria. Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, Arkkitehtuurin laitos; Aalto ARTS Books 2014, 433 s. Tutkimuksestaan Hautajärvi sai marraskuussa 2015 Oskari Vilamon rahaston vuosittainen tunnustuspalkinnon parhaasta rakennusalan väitöskirjasta (tiedote).

Jäsentiedote 3/2015

Syyskokouksen esityslista:

1) Kokouksen avaaminen ja päätösvaltaisuuden toteaminen
2) Kokouksen puheenjohtajan ja sihteerin valinta
3) Pöytäkirjan tarkastajien valinta
4) Vuoden 2016 toimintasuunnitelman ja talousarvioehdotuksen hyväksyminen
5) Maksettavat palkat ja palkkiot
6) Seuran puheenjohtajan vaali
7) Seuran varapuheenjohtajan vaali
8) Johtokunnan jäsenten vaali erovuorossa olevien tilalle
9) Toiminnantarkastajan ja tämän varahenkilön vaali
10) Sääntöjen muuttaminen
11) Muut asiat
12) Kokouksen päättäminen

Toimintasuunnitelmaa, talousarvioehdotusta ja sääntömuutosasiakirjoja voi tarkastella oheisesta jäsentiedotteesta, joka on myös lähetetty painettuna seuran jäsenille kahta viikkoa ennen kokousta.