Tervetuloa Rakennustaiteen Seuran kevätkokoukseen, joka pidetään to 28.4.2016 klo 17 vasta peruskorjatun Kansalliskirjaston (Unioninkatu 36, Helsinki) Monrepos-salissa. Sisäänkäynti tapahtuu rakennuksen pääovista, ja vahtimestari neuvoo tien saliin.

Ennen varsinaista kokousta peruskorjauksen pääsuunnittelijana toiminut arkkitehti Pauno Narjus LPR-arkkitehdit Oy:stä esitelmöi hankkeesta ja esittelee rakennuksen tiloja. Puheenvuoron käyttää myös yliarkkitehti Pekka Lehtinen Museovirastosta.

Carl Ludwig Engelin suunnittelema Kansalliskirjasto (ent. Helsingin yliopiston kirjasto) valmistui 1840 ja otettiin käyttöön 1845. Kirjaston laajennuksessa 1901–06 rakennukseen lisättiin puolipyöreä Rotunda-osa Gustaf Nyströmin suunnitelmien mukaisesti. Sittemmin kirjastoa on kunnostettu useaan otteeseen; esimerkiksi 1950-luvun korjauksista vastasi arkkitehti Aarne Ervi. Viimeisimmässä peruskorjauksessa on yhtäältä palautettu vanhaa ja toisaalta parannettu tilojen toimivuutta ja esteettömyyttä. Erityistä huomiota on kiinnitetty kirjastoa käyttävien tutkijoiden tarpeisiin. Laaja ja pitkällinen korjaushanke valmistui loppuvuonna 2015, ja kirjasto avattiin jälleen yleisölle 1.3.2016.

Jäsentiedote 1/2016

Kokouksen esityslista:

2. Kokouksen puheenjohtajan ja sihteerin sekä pöytäkirjantarkastajien valinta
3. Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen
4. Kokouksen työjärjestyksen hyväksyminen
5. Tilinpäätöksen, vuosikertomuksen ja toiminnantarkastajan lausunnon esittäminen
6. Tilinpäätöksen vahvistaminen ja vastuuvapauden myöntäminen johtokunnalle ja muille vastuuvelvollisille
7. Kokouksen päätös.

Tilinpäätöstä ja vuosikertomusta voi tarkastella oheisesta jäsentiedotteesta, joka on myös lähetetty painettuna seuran jäsenille. Tiedotteessa julkaistaan lisäksi uudelleen Juha Lemströmin ja Rainer Knapaksen Kansalliskirjastoa koskevat artikkelit, jotka ovat alun perin ilmestyneet seuran jäsentiedotteessa 3/2006.