Rakennustaiteen Seura ja Docomomo kutsuvat jäsenensä ja muut modernista arkkitehtuurista kiinnostuneet keskustelemaan modernin arkkitehtuuriin suojeluun liittyvistä kysymyksistä Kino Tapiolaan tiistaina 17.5. klo 14–18. Seminaari keskittyy ennen kaikkea kysymykseen materiaalien ja rakenteiden säilyttämisen, muokkaamisen ja uusimisen vaikutuksesta modernin arkkitehtuurin arvoihin. Iltapäivän päätteeksi pääsemme tutustumaan peruskorjattuun Tapiolan kirkkoon projektiarkkitehti Riitta Tuomiston johdolla.

Luvassa on puheenvuoroja modernia arkkitehtuuria eri näkökulmista lähestyviltä tutkijoilta ja arkkitehdeilta sekä paneelikeskustelu, johon yleisökin pääsee ottamaan osaa.

Seminaarin ohjelma

Klo 14 Tervetuliassanat, Docomomon puheenjohtaja Petteri Kummala ja Rakennustaiteen Seuran puheenjohtaja Esa Laaksonen
Klo 14.10 Kuunteluharjoituksia, arkkitehdit Karita Rytivaara ja Kaisa Karvinen
Klo 14.35 Modernin arkkitehtuurin jätehistoria, arkkitehti Ella Müller

Klo 15–15.30 Kahvitauko

Klo 15.30 Elokuva: Kaupungissa on tulevaisuus (1967), ohjaaja Risto Jarva
Klo 15.50 Esimerkkejä modernin arkkitehtuurin korjaamisesta, arkkitehti Pauno Narjus, LPR-arkkitehdit
Klo 16.15 Keskustelu, keskustelun vetäjänä arkkitehti Kristo Vesikansa, panelisteina apulaisprofessori Panu Savolainen, Aalto-yliopisto; intendentti Mikko Mannberg, Museovirasto ja edellisten puheenvuorojen pitäjät

Klo 17–18 Tutustuminen Tapiolan kirkon peruskorjaukseen, arkkitehti Riitta Tuomisto, AFKS

Kino Tapiola sijaitsee Tapiolan keskuksen länsilaidalla osoitteessa Mäntyviita 2. Sekä Kino Tapiola että Tapiolan kirkko ovat esteettömiä tiloja. Tarkemmat tiedot elokuvateatterin saavutettavuudesta löytyvät sen verkkosivuilta, https://www.kinotapiola.fi/tietoa-kavijalle/saavutettavuus/.

Ilmoittautuminen on päättynyt.

Lämpimästi tervetuloa!