Rakennustaiteen Seuran yhdessä Docomomon, ICOMOSin Suomen osaston ja Rakennusperintö-SAFAn kanssa kustantama Kenen kaupunki? Helsingin kaupunkisuunnittelu ja kulttuuriympäristö törmäyskurssilla -pamfletti julkaistaan torstaina 11.3. klo 12 seuran nettisivuilla rakennustaiteenseura.fi/kenen-kaupunki-sisallysluettelo. Pamfletin lehdistötiedotteen löydät täältä.

Kenen kaupunki? Helsingin kaupunkisuunnittelu ja kulttuuriympäristö törmäyskurssilla -pamfletilla halutaan herättää keskustelua Helsingin arvoista ja identiteetistä. Kirja peräänkuuluttaa yhteistä kaupunkia, jonka suunnittelussa ja rakentamisessa tärkeimmälle sijalle palaisivat yleinen viihtyvyys, ympäristöterveys, vähäpäästöisyys, ilmastokestävyys ja kulttuuriympäristön vaaliminen.

Kirja julkaistaan virallisesti webinaarissa keskiviikkona 17.3. klo 18–20. Webinaari esittelee kriittisesti kaupungin maankäyttöä käsittelevän pamfletin teemoja, kymmentä kiistanalaista hanketta ja kirjoittajia. Webinaariin osallistuminen edellyttää ennakkoilmoittautumista osoitteeseen sihteeri@icomos.fi. Linkki Zoom-tapahtumaan lähetetään ilmoittautuneille ennen webinaaria. Webinaarikutsun löydät täältä.

Webinaarin ohjelma

18:00 – 18:30
Avaussanat, kirjan esittely ja Helsingin hallintouudistus. Juhana Heikonen
Milloin kaupungin tiivistäminen muuttuu hyödyllisestä haitalliseksi? Harri Hautajärvi
Jalostuvat arvot, ikuiset ongelmat. Sata vuotta rakennussuojelua Helsingissä. Timo Tuomi

18:30 – 19:15
Eteläsatama ja kaupunkisuunnittelupolitiikan käänne. Anja Kervanto Nevanlinna
Uhanalaiset ulkotilat – Baanasta Urbaana esimerkkinä. Krista Muurinen
Elielinaukio ja Asema-aukio – kaupunkilaisten etupihat myynnissä. Mona Schalin

19:15 – 20:00
Yleisökeskustelu (kysymykset panelisteille pyydetään lähettämään ensisijaisesti chatin kautta)

Kenen kaupunki? Helsingin kaupunkisuunnittelu ja kulttuuriympäristö törmäyskurssilla.
Toim. Harri Hautajärvi, Juhana Heikonen, Petteri Kummala, Timo Tuomi.
Helsinki: Docomomo Suomi Finland, ICOMOSin Suomen osasto, Rakennustaiteen Seura, Rakennusperintö-SAFA 2021, 168 s.