HUOM! Kesäretki joudutaan valitettavasti perumaan huonon sään vuoksi! Retken jo maksaneita pyydetään ottamaan yhteyttä sihteeriin maksun palauttamiseksi.

Ilmoittaudu mukaan Rakennustaiteen Seuran kesäretkelle Vallisaareen torstaina 16.6.!

Vallisaari ja Kuninkaansaari ovat olleet linnoitus- ja sotilaskäytössä satoja vuosia: varmaa tietoa Vallisaaren linnoitteista on 1600-luvulta. Saarta ovat sotilaiden lisäksi asuttaneet myös siviilihenkilöt; 1950-luvulla asukkaita oli yli 300. Puolustusvoimat luopui saarten hallinnasta 2008, ja vuonna 2013 Metsähallitus alkoi valmistella saarten avaamista yleisölle. Vallisaari ja Kuninkaansaari ovat toimineet virkistyskohteina toukokuusta 2016 alkaen. Saaret kuuluvat sekä valtakunnallisesti merkittäviin rakennettuihin kulttuuriympäristöihin osana pääkaupunkiseudun I maailmansodan linnoitealueita että Suomenlinnan Unescon maailmanperintökohteen suojavyöhykkeeseen.

Lähdemme kohti Vallisaarta Kauppatorin Kolera-altaalta JT-Linen vuorovesibussilla klo 16.15. Paikalla on oltava hyvissä ajoin, viimeistään klo 16.00. Matka saareen kestää 20 minuuttia.

Jäsentiedote 2/2016

Vallisaaren historiaa ja nykytilaa esittelevät saaressa sijaitsevaa aleksanterinpatteria tutkinut arkkitehti Markus Manninen ja kulttuuriympäristöasiantuntija Lauri Putkonen. Saaressa on tarkoitus nauttia myös omakustanteiset kahvit. Takaisin mantereelle palataan vesibussilla klo 19.35, paluumatkan pituus on n. 30 min.

Säänmukainen pukeutuminen ja hyvät jalkineet ovat suotavia. Vietämme paljon aikaa jaloillamme ja liikumme polkuja pitkin, ja saaressa on myös korkeuseroja. Saaren kiertävän kävelyreitin pituus on noin 3 km. Mukaan kannattaa ottaa myös vesipullo, jonka voi täyttää vesipisteissä. Saaresta löytyy lisäksi kuivakäymälöitä. Lue lisää saaresta ja sen palveluista osoitteessa http://www.luontoon.fi/vallisaari.

Sitovat ilmoittautumiset mieluiten sähköpostilla seuran sihteeri Joona Rantasalolle, sihteeri(at)rakennustaiteenseura.fi, viimeistään torstaina 9.6.! Retkelle osallistuvia pyydetään maksamaan vesibussilipun hinta 7 € seuran tilille FI60 8000 1600 2515 58 torstaihin 16.6. mennessä. Käytäthän viitenumeroa 19567!

HUOM! Vesibussiyhtiön toiveesta ja Vallisaaren suosiosta johtuen ryhmävarausten koko tulee ilmoittaa etukäteen, jotta paikkojen riittävyys voidaan taata. Samoista syistä retken osallistujamäärä on rajattu.